04 maart, 2018

Wat is meer waard dan persoonlijke prestaties?


Tijd: 4 minuten.

Een onderzoek in succes.





In veel gebieden in mijn leven heb ik ervaren dat succes een belangrijk ding is. De voldoening en vervulling die ik kreeg van verschillende prestaties smaakte naar meer.

Als klimmer ervaarde ik dat het slagen van een beklimming mij vreugde en geluk gaf. Toegegeven, klimmen op maximaal niveau betekent ook dat ik heb moeten leren omgaan met tegenslag, maar dat is een ander verhaal.
Tijdens de hoogtijdagen van mijn klimcarrière stond ik vaak aan de voet van een berg of rotswand, helemaal gemotiveerd om erop te klimmen, zoals de rotswand op de foto. Jaren van training, pijn en lijden gingen vooraf, om op de top van een berg te staan. Er was maar één doel. Slechts één, toch?

Weet je, elke keer als ik de top had bereikt en van het uitzicht genoot en na een paar ademhalingen, zag ik een nog moeilijkere route... En toen dacht ik bij mezelf: "Oh, ik heb eigenlijk nog niets bereikt - ik moet die ook nog klimmen!" Dus de pure vreugde en geluk vervaagden snel en ik was alweer bezig met het plannen van de volgende beklimming. Ik was me niet bewust van de cyclus waarin ik verzeilt was geraakt.

Op dat moment kon ik nog geen onderscheid maken in presteren, een distinctie was nog ver weg. Het was simpel, ik moest gewoon mijn doelen bereiken. Punt! En het heeft me ook veel gebracht. Maar uiteindelijk ontdekte ik dat het nastreven van doelen in naam van persoonlijke prestaties me niet meer vervulde.

Het vervult nooit

Deze ontdekking had niet alleen betrekking op het klimmen, maar in alle gebieden van mijn leven. Ik zat vast in het feit dat meer doen, me meer zou geven. In feite deed het dat, maar alleen maar meer van hetzelfde. En dat is precies hoe ego-gebaseerd vertrouwen werkt. Ik moest meer klimmen om hetzelfde niveau van plezier en geluk te ervaren. Ik was verblind door het idee dat het nastreven van doelen voor persoonlijk succes betekende meer doen. Trouwens, in mijn coachpraktijk heb ik gezien dat dit een van de bouwstenen is van een burn-out.

Dus om helderheid te krijgen om vervolgens een distinctie te kunnen maken, merkte ik als eerste op dat er geen vrijheid aanwezig was. Want als je een doel uit vrijheid nastreeft, is er geen ‘moeten’ in het spel. Ook kwam ik erachter dat persoonlijke prestaties vluchtig zijn, net zoals vervulling en geluk trouwens.

Om de distinctie te kunnen laten werken, moest ik beginnen met de waarheid over de vervulling te vertellen. Ware vervulling is kalm en alleen gemotiveerd door vrijheid. Daarom is het een op creativiteit gebaseerd verlangen om jezelf en je deskundigheid, competentie of ambacht verder te begrijpen. 
Anders gezegd, vervulling vanuit vrijheid komt voort uit nieuwsgierigheid in plaats van dat je vindt dat het moet.

Dit onderscheid is essentieel om te maken om de distinctie te kunnen laten werken. Ik zeg je trouwens niet dat je geen doelen meer mag te stellen en bereiken. Ik vraag je om je bewust te zijn van waar je gevoel van eigenwaarde en vervulling vandaan komt.

Op een dieper niveau van de distinctie vond ik het verschil tussen tevredenheid en prestatie:

        - Prestatie: Iets heel goeds en moeilijk waarin je succesvol bent.
        - Tevredenheid: Vervuld zijn, ook bekend als; kunnen zijn met dat wat is.

Zie je, succes is vluchtig en het is afhankelijk van de omstandigheden om te slagen. Maar als je tevreden kunt zijn met wat je doet, als je een gevoel van vrijheid kunt vinden in wat je doet, als je kunt zijn met dat wat er is, zal je ware vervulling ontdekken. Dit betekent dat je tevreden kunt zijn in elke situatie, ongeacht de omstandigheden.

Het vertrouwen dat je hieruit krijgt, zal je kijk op persoonlijk succes doen veranderen. Het gaat niet meer om de bergtop, het gaat erom dat je doet wat je het allerbeste kan; van het leven genieten en gelukkig zijn.

Weet je wat er dan beschikbaar komt? Meer vreugde en geluk in het leven... en in klimmen....

Welnu, we zijn de dag weer doorgekomen, op naar de volgende...


About the Author

Joeban Machiel. Life Enthusiast. Possibilizer. Coach.

Met inmiddels meer dan 1 miljoen bezoekers en tienduizenden abonnees, wil ik je hierachter laten met een ervaring, in plaats van alleen maar informatie te geven. Neem het niet zomaar voor waarde aan, test het uit en onderzoek of het werkt voor jou. In elk geval, zelfs de waarheid, als men daarin gelooft, is ooit bedacht. Je moet waarheid ervaren, niet geloven.

Als je waardeert wat ik doe, abonneer je dan alstublieft en blijf op de hoogte. Dank je wel.


Verzorgd door FeedBurner.