16 februari, 2017

Krijg Wat Je Wilt

tijd: 13 minuten.

Verander naar het ZIJN→DOEN→HEBBEN denkpatroon.




We willen altijd iets 'meer' in het leven. Of we willen dat iets groter of beter wordt, toch? Dus we verzinnen eindeloze manieren om dat voor elkaar te krijgen, onze creatieve geest in optima forma. Dat is ook de reden dat er zoveel over geschreven en gepraat wordt. Er is altijd wel iemand die vindt dat ie een nog betere of vernieuwender manier heeft gevonden. Uiteindelijk zijn we allemaal bezig met verbeteren. Zo willen we bijvoorbeeld meer klanten, meer geld, meer vrijheid, meer succes en meer geluk in ons leven.

Het feit dat we meer en beter willen is een bijzonder menselijk fenomeen en het houdt ons al sinds dat we rondlopen op deze planeet bezig. Het heeft er onder andere voor gezorgd dat we uit onze grotten zijn gekropen en leven in de wereld van nu. Maar wanneer je de alledaagse leefomstandigheden en materialistische belangen weg denkt, dan blijft er simpel een manier van zijn over. Een gevoel, een beleving. Want we willen ons vandaag nou eenmaal beter voelen dan gisteren. De drang om maar meer te willen en te blijven verbeteren zit diep bij ons. Het is onderdeel van wie we zijn, het is onderdeel van mens-zijn. Maar waarom als het zo zit ingebakken, beginnen we dan niet juist éérst het mens-zijn niveau te veranderen, als we iets willen verbeteren in ons leven? Waarom beginnen we niet van binnenuit? Omdat we gewoonlijk denken dat 'mens-zijn' - en gevoelens - iets is dat ons 'overkomt'.

Nou, is dat zo? Is jouw manier van zijn, jouw gevoel, iets wat jou overkomt? Echt? Voor een moment, een klein moment - en voor de context van dit artikel -, neem het even aan, dat je jouw gevoel kan beïnvloeden. Dat je wél kan bepalen wie je aan het zijn bent. Wat zou dan je denkkader zijn als je iets zou willen in je leven? Zou je dan niet eerst beginnen met dat mens-zijn gedeelte?

Als je alle mogelijke denkpatronen over krijgen wat je wilt op één hoop gooit, dan kun je daar drie systemen uit destilleren. Dit zijn ze:

 
Hebben→Doen→Zijn

Als je iets wilt in je leven dan is de kans groot dat je dat doet volgens het hebben→doen→zijn denkpatroon. Laten we zeggen dat je een nieuwe auto wilt hebben, of meer geld of een relatie. We denken vaak dat als we dit dan hebben, dat het mogelijk maakt om iets te doen. Op het moment dat ik een nieuwe auto heb, laat ik hem zien aan mijn vrienden. Op het moment dat ik meer geld heb, los ik mijn schulden af. Op het moment dat ik een relatie heb, kan ik mijn leven vervullen. En als we dat wat we willen hebben voor mekaar aan het krijgen zijn, dan willen we ook dat het voldoening geeft. Een verbetering van het mens-zijn niveau. Als ik mijn vrienden mijn nieuwe auto laat zien, dan zal ik gerespecteerd worden. Als ik uit mijn schulden ben, dan voel ik me veilig. Als mijn leven vervuld is, dan zal ik gelukkig zijn.




Dit is trouwens hoe reclamecampagnes werken. En ik kan het weten want ik heb bijna 10 jaar gewerkt voor een reclamebureau.

Koop (hebben) onze deodorant → geef (doen) vervolgens die presentatie → en ben (zijn) zelfverzekerd. 

Het doel van reclamecampagnes is om iets aan jou te verkopen en meestal begint het met het schetsen van een probleem. Voel je je onzeker, koop onze deodorant en je voelt je zelfverzekerd. Maar werkt het echt? De deodorant zorgt ervoor dat je lekker ruikt, maar meer dan dat doet het niet.
Als we als samenleving zouden begrijpen dat het bezit van dingen of goederen weinig tot geen effect heeft op onze staat van mens-zijn - of dat nou deodorant of een nieuwe auto is - zouden we waarschijnlijk heel wat minder bezitten. Mijn conclusie is dat de hebben→doen→zijn formule uiteindelijk niet werkt, zeker als het hogere doel is om een staat van zijn, een gevoel, na te streven is. De deodorant is op een gegeven moment uitgewerkt en onze onzekerheid komt weer terug.
Na een tijdje is je nieuwe auto niet meer nieuw. Je bent wellicht uit de schulden, maar het gaat nu slecht met je bedrijf. En de persoon waarmee je nu in relatie bent schijnt toch een paar rare gewoontes te hebben. Dus, is er een ander systeem dat je zou kunnen toepassen als je bijvoorbeeld echt gelukkig wilt zijn?


Doen→Hebben→Zijn

Als je iets wilt zijn in je leven dan geloof je waarschijnlijk in de doen→hebben→zijn formule. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld iets goeds doet, je dan uiteindelijk krijgt wat je verlangt en vervolgens ben je die persoon die deze dingen verdient. We proberen zelfs met deze formule emoties te bereiken.

Bijvoorbeeld, als je gelooft dat de enige manier om echt gelukkig te kunnen zijn alleen mogelijk is binnenin een specifieke relatie (bv. iemand die dezelfde interesses heeft), dan ga je vervolgens acties ondernemen en doe je wat jij denkt dat het beste is om jouw perfecte partner te vinden. Alle acties die je onderneemt, hebben maar één doel, het hebben van die gewenste relatie. En uiteindelijk geloof je dat alleen déze relatie jou gelukkig laat zijn. En je gelooft ook nog een hoop andere dingen die je zult zijn als je deze relatie hebt. Bijvoorbeeld dat je dan een liefdevol persoon gaat zijn, of compassievol of succesvol en nog meer van die -vols..., zeg maar helemaal vervuld.
Trouwens, als we gelukkiger willen zijn in het leven, dan is dit systeem zo'n beetje de heilige graal. We houden eraan vast alsof er geen andere manier is. En we geloven ook nog dat het ons verlangen naar liefde kan vervullen. En wanneer die vervulling niet plaats vindt, dan worden we overspoeld met gevoelens van afwijzing, eenzaamheid en soms ook haat. Sommige van ons zijn dan zelfs bereid ervoor te sterven of te doden.

Maar uiteindelijk, is dit systeem van "als ik doe wat ik moet doen, dan krijg ik wat ik wil, en dan ben ik de persoon die ik altijd had willen zijn", beperkt houdbaar. Waarom? Omdat je je gedraagt als een ezel die een wortel najaagt. Het zal voor het overgrote deel voelen als een gevecht, en falen is eerder de regel dan de uitzondering.

'Als ik mijn diploma heb dan pas ben ik gelukkiger. Dan, als ik mijn eerste baan heb dan pas ben ik gelukkiger. Dan, als ik ga trouwen dan pas ben ik gelukkiger. Dan, als ik kinderen heb dan pas ben ik gelukkiger', etc., etc., etc., ...... de ezel die heel wat wortels najaagt

De persoon die je bent geweest in het verleden, gaat niet denken, handelen en reageren op een manier die jou dichter bij je doelen brengt in de toekomst. En als we dit onszelf realiseren, dan is meteen de eerste stap een andere strategie toepassen. We gaan het vervolgens anders doen. En als die weg niet zaligmakend is dan slaan we weer een ander pad in.... Een andere wortel, en zo vullen we ons leven... Niks mis mee. We doen dit allemaal én het kost ons ook heel veel. Denk maar aan al die keren dat het nét niet lukte dat te bereiken wat je graag wilde. De teleurstelling was alom. "Ách joh, part of the game", zeggen sommigen dan. Maar zeg je dat ook tegen iemand die met hart en ziel aan het werk is en toch wordt ontslagen?
En zo vechten we ons door het leven, we overwinnen de tegenslag en gaan het in het vervolg anders doen.... Doen, doen, doen, om maar dat te bereiken wat we graag willen zijn.

Zie hier, het ó zo begrijpelijke menselijke drama.

Met onze inventieve multidisciplinaire capaciteiten verzinnen we weer allerlei manieren om beter en sterker met die tegenslag om te kunnen gaan. En dat delen we dan weer uitgebreid middels boeken, vlogs, workshops, etc. En omdat we zo gefocust zijn op die vechtmodus, die trouwens voortkomt uit onze overlevingsmechaniek - die maar door dendert tot in het kleinste hoekje van je brein -, zijn we haast vergeten waar het allemaal begon.
Namelijk te geloven dat als je succesvol of gelukkig wilt zijn, dat je daar dan iets voor moet doen. Het doen→hebben→zijn systeem is gebaseerd op omstandigheden; diploma, baan, trouwen, kinderen, etc. Het zegt niks over jou als mens. De omstandigheden zeggen niks over jouw mens-zijn. Immers, het zijn maar omstandigheden. En die kunnen te pas en te onpas veranderen, beweeg je niet mee dan zijn daar je teleurstellingen.

Is er dan een denksysteem dat meer gebaseerd is op mens-zijn als je iets wilt in je leven? Een systeem dat past bij de aard van ons wezen en niet afhankelijk is van omstandigheden?



Zijn→Doen→Hebben

Laten we eens kijken naar het zijn→doen→hebben model. Mijn ervaring is dat dit denksysteem elke doorbraak en/of transformatie proces een boost geeft, omdat het niet gebaseerd is op omstandigheden. Maar het meesterschap van dit systeem, vraagt om een drastische verandering. Het beginpunt is namelijk een ongebruikelijke plek, daarom weet bijna niemand dit. Omdat we zo gewend zijn aan iets te moeten doen om vervolgens iets te krijgen.

Het zijn→doen→hebben model begint namelijk vanuit niets. Laat ik zeggen de leegte, daar waar nog alles mogelijk is. En wat het van jou vraagt is je bewust te worden van je heelheid, dat je als mens compleet bent, dat je jezelf volledig accepteert. Met alles wat je hebt en niet hebt. Met alles wat je kunt en niet kan.
Je bent compleet én je bent zelfverzekerd. Nu doe je die presentatie op een manier die zelfverzekerde mensen doen. In plaats van te veronderstellen wat jou vertrouwen gaat geven, ga je ervan uit dat je het al bent. Want het zit al in je. Je hebt geen deodorant nodig om zelfverzekerd te zijn.
Wanneer we gaan begrijpen dat er beperkingen zitten aan onze bezittingen, kunnen we beginnen aan het kopen van spullen gebaseerd op basis van behoefte, in plaats van op basis van dit-zal-mijn-leven-veranderen. Dit leidt tot heel wat minder spullen, en niet onbelangrijk, het leidt ook tot minder teleurstellingen - eindelijk stoppen we met de verwachting dat spullen ons gelukkig maken. Trouwens vanuit een milieustandpunt, zou het echt een enorm verschil kunnen veroorzaken in hoe wij met onze planeet omgaan.

Als je kijkt naar die gewenste relatie vanuit het zijn→doen→hebben systeem, dan is het echt een doorbraak. Het verandert compleet de context van de relatie. Ben de persoon die graag wilt zijn als je jouw gewenste relatie hebt, vervolgens doe je de dingen die een vervuld persoon zou doen, met als resultaat dat je precies die relatie hebt die je wilt.
Zo'n relatie werkt altijd (tenzij je ervoor kiest hem te beëindigen). Omdat je niet in de relatie zit om er tevredenheid uit te halen - want je bent al vervuld. Het enige wat er nog te doen is, is 'wat kan ik bijdrage aan de relatie om hem te laten werken onder alle omstandigheden'. Ofwel, de omstandigheden bepalen niet meer hoe je je voelt, jij bepaalt.

De gebruikelijke verwarring die naar boven komt bij het gebruik van het zijn→doen→hebben denkpatroon is dat het verleidelijk is te geloven dat je opeens een totaal andere persoon kan zijn. Het gaat niet over het zijn van een andere persoon. Een andere misvatting is dat je je persoonlijke karaktereigenschappen moet veranderen. Ook daar gaat het niet over. Ook het veranderen van de omstandigheden heeft niets te maken met je mens-zijn.

Om iets te zijn, ga het zijn. Als je gelukkig wilt zijn, ga gelukkig zijn. Ga de dingen doen op een manier zoals gelukkige mensen zouden doen. Want gelukkig zijn is het resultaat van jouw gedrag. Iedereen kan dit, het zit al in je. Niks meer, niks minder. Zo simpel is het.

Ik zeg niet dat het toepassen van het zijn→doen→hebben denkpatroon simpel is. Maar wat ik wel weet na het veelvuldig toepassen hiervan, is dat het een krachtig denkpatroon is dat werkt onder alle omstandigheden. Ik ben daardoor ook gaan inzien wat er voor nodig is om steeds weer een nieuwe manier van geluk en vervulling te creëren voor mijzelf en mijn leven.
Dit is géén hocus pocus, we zijn heel goed in creëren. Kijk maar eens naar hoeveel we klagen. We klagen continue en iedere keer dat we klagen (re-)creëren we onze klachten. Als we dan zo goed zijn in creëren, waarom dan niet ons geluk blijven recreëren? En zoals alle disciplines, oefenen, oefenen, oefenen. Wax on, wax off.... Tip: vraag om coaching!



Conclusie

Het oude denkpatroon van gelukkig te willen zijn in de toekomst door vast te houden aan het verleden, werkt niet. Je gedraagt je dan als een ezel die achter een wortel aan rent. En als je dan niet krijgt wat je wilt, dan is het enige wat je kan bedenken het veranderen van je acties. En als je dan nog niet krijgt wat je wilt, zal je nog beter je best moeten doen, en nog meer, en nog meer...... Een obsessie dreigt. Het gevecht, het falen, het drama.... Er is totaal geen vrijheid aanwezig.

Maar als je kan beginnen met de realisatie dat je compleet bent, de status van 'het is oké - het maakt niet uit', dan ben je omgeven door vrijheid, je bent dan vrijheid. Nu kun je je toekomst zien vrij van beperkingen, vrij van (mentale) blokkades. Het is als een blanco pagina, klaar om gevuld te worden met bijzondere mogelijkheden. Het zijn→doen→hebben denkpatroon zal je ondersteunen bij het vervullen van deze mogelijkheden.

Mijn conclusie: het zijn→doen→hebben systeem werkt onder alle omstandigheden. En zoals elk transformatieproces, het vraagt om nieuwe verbindingen, zelfs in je hersenen. Als je eenmaal ontdekt hebt hoe het moet, vergeet je het nooit meer. En geloof me, het is makkelijker dan je denkt.

Begin vandaag om te handelen, te leven volgens de persoon die je zou zijn geweest als je je doelen hebt bereikt. Waar zou je dan op focussen? Wat zou je dan belangrijk maken? Hoe kijk je dan tegen geld aan? Wat zou je doen om gezond te blijven? Hoe zou je met jezelf omgaan? Hoe zou je anderen behandelen? Hoe zouden dan je relaties zijn?

Begin nu die persoon te zijn, die je in de toekomst graag wilt zijn. Jij bent de creator van jouw toekomstige realiteit. Doe iets vandaag waardoor jouw toekomstige zelf jou gaat bedanken.



Originally posted on April 26, 2016




About the Author

Joeban Machiel. Life Enthusiast. Possibilizer. Coach.

Met inmiddels meer dan 1 miljoen bezoekers en tienduizenden abonnees, wil ik je hierachter laten met een ervaring, in plaats van alleen maar informatie te geven. Neem het niet zomaar voor waarde aan, test het uit en onderzoek of het werkt voor jou. In elk geval, zelfs de waarheid, als men daarin gelooft, is ooit bedacht. Je moet waarheid ervaren, niet geloven.

Als je waardeert wat ik doe, abonneer je dan alstublieft en blijf op de hoogte. Dank je wel.


Verzorgd door FeedBurner.